Schade aan je tuin door storm, is dat eigenlijk verzekerd?

Schade aan je tuin door storm, is dat eigenlijk verzekerd?

Nu er in de bollenvelden weer volop kleur verschijnt en Keukenhof haar deuren weer heeft geopend voor publiek is het duidelijk dat de lente is begonnen. En hoe mooier het weer, hoe vaker je kunt genieten van je tuin of je balkon. Met een heerlijke loungeset, een stoere barbecue, mooie schutting en prachtige planten probeer je van je tuin een fijne plek te maken.

Helaas krijgen we in Nederland steeds vaker te maken met hevig weer waardoor er snel schade aan je tuin kan worden veroorzaakt. Afgewaaide dakpannen of afgebroken takken kunnen voor flink wat schade in je tuin zorgen. Maar is stormschade aan je tuin eigenlijk verzekerd?

Schade claimen op je opstalverzekering of inboedelverzekering
Als storm schade aan je tuin veroorzaakt kan het zijn dat je te maken krijgt met 2 verschillende verzekeringen. De opstalverzekering voor de vaste spullen in je tuin en de inboedelverzekering voor de losse spullen.

Opstalverzekering voor de vaste spullen
Met een opstalverzekering kun je je woning verzekeren maar deze verzekering is er ook voor de spullen welke aan je huis vastzitten of op je eigen grond staan. Denk hierbij aan je schuur, een tuinhuisje of je schutting. De meeste opstalverzekeringen bieden dekking voor schade aan je tuin wanneer deze is veroorzaakt door storm.

Inboedelverzekering voor losse spullen
Storm kan uiteraard ook schade veroorzaken aan losse spullen in je tuin zoals je bijvoorbeeld je tuinmeubels, je parasol of tuingereedschap zoals je grasmaaier. Je sluit een inboedelverzekering af om de spullen in je woning te verzekeren. Veel inboedelverzekeringen bieden daarnaast een aanvullende dekking voor schade aan losse spullen in je tuin welke het gevolg is van storm.

Schade aan je planten?
Maar wat als storm schade veroorzaakt aan je bijzondere planten, struiken of bomen? De meeste verzekeraars bieden hier veelal geen dekking voor. Er zijn echter wel mogelijkheden om schade aan je tuinbeplanting mee te verzekeren. Wil je meer weten over deze aanvullende dekking? Neem dan contact met ons op.

Wanneer is er sprake van storm?
Voor verzekeraars is het bij de beoordeling van een schadeclaim belangrijk te weten of er ook daadwerkelijk sprake was van storm op het moment dat de schade werd veroorzaakt. Verzekeraars spreken van storm wanneer er sprake was van windkracht 7 of meer.

Verhoogd eigen risico
Als je schade claimt welke het gevolg is van storm is het goed te weten dat bijna alle verzekeraars een verhoogd eigen risico berekenen. Hoe hoog jouw eigen risico bij storm is, kun je terugvinden op het polisblad van je inboedelverzekering of opstalverzekering.

Stormschade voorkomen?
Hevig weer of storm wordt veelal aangekondigd waardoor je actie kunt ondernemen om stormschade te kunnen beperken. Overlast en gevaar bij zwaar weer kunnen beperkt wordend oor het nemen van een aantal simpele maatregelen:

  1. Sluit ramen en deuren of zet ze op de stormstand;
  2. Controleer je woning op loszittende delen. Denk hierbij aan dakpannen, dakleer en luifels. Verstevig eventueel tijdelijk, de kwetsbare onderdelen van je woning;
  3. Zet tuinmeubelen, terrasstoelen en terrasverwarmers binnen, klap parasols in en haal zonweringen op;
  4. Zet je auto op een veilige plaats, het liefst binnen of overdekt;
  5. Verwijder overhangende boomtakken.

 Wil je meer weten over de dekking van jouw verzekeringen bij schade door storm? Ons team staat voor je klaar!

Terug naar overzicht

Klanten aan het woord

Sterke betrokkenheid en persoonlijk meedenken

Sterke betrokkenheid en persoonlijk meedenken

Enige tijd geleden waren wij voor onze groeiende bedrijven op zoek naar een nieuw verzekeringsadvieskantoor. Eentje waar persoonlijk contact, advies en service nog steeds hoog in het vaandel staat. Dat vonden wij bij Faas Assurantiën. De sterke betrokkenheid en het persoonlijke meedenken van het team van Faas Assurantiën geeft ons 100% geruststelling en vertrouwen.

Het kantoor waar we hiervoor zaten, werd steeds groter en onpersoonlijker. Wij kenden niemand meer en niemand kende ons meer. Personeel wist niet wat er speelde bij ons waardoor ze niet meer konden meedenken.

Lees meer

Zaken doen met mensen, niet met een callcenter

Zaken doen met mensen, niet met een callcenter

Omdat ons vorige verzekeringskantoor het gevoel gaf dat wij een ‘nummer’ waren i.p.v. een klant hebben wij aan Faas Assurantiën gevraagd om ons verzekeringspakket door te lichten.

Door onze groei was het onduidelijk geworden welke verzekeringen er waren afgesloten, tegen welke voorwaarden en bij welke verzekeraar. Faas Assurantiën heeft alles voor ons uitgezocht, eerlijk en duidelijk advies gegeven en vervolgens een nieuw overzichtelijk pakket samengesteld.
Lees meer